Terug naar overzicht
Jef Diels
Jef Diels (1952) volgde zijn beeldende opleiding aan de Antwerpse Kunstacademie. Hij heeft zich na zijn studies vooral toegelegd op het schilderen van stillevens in olieverf.
Zijn onderwerpen zijn hedendaags maar wel geschilderd in de zeventiende-eeuwse traditie. Hij gebruikt bijna uitsluitend penselen van marterhaar en alleen die van de staart van de marter. Dit is om zo weinig mogelijk, om niet te zeggen geen, penseelstreken te zien. Op deze manier krijg je het effect van wat men op het einde van de 17e eeuw 'beau fini' noemde. De belangrijkste basis van zijn techniek is de monochrome onderschildering, d.w.z. met zeer weinig kleur. De bedoeling is om tot een voorstelling te komen die volledig is uitgewerkt in licht en donker, zonder veel aandacht te schenken aan de kleur. Die komt in de volgende fase (na goede doordroging) zodat het licht en donker erdoorheen schijnen en gefilterd worden. Er ontstaat zo een soort 'kerkrameneffect'. Van heel groot belang hierbij, zowel voor de onderschildering als voor de volgende lagen, is de samenstelling van het schilders medium. Dit medium bestaat uit strikt nauwkeurig afgemeten hoeveelheden van drogende oliën en meestal, zelf vervaardigde harsoplossingen. Jef Diels heeft in de loop der jaren een twintigtal solotentoonstellingen gehad, zowel in binnen- als in buitenland en werd diverse malen genomineerd.
Zijn onderwerpen zijn hedendaags maar wel geschilderd in de zeventiende-eeuwse traditie. Hij gebruikt bijna uitsluitend penselen van marterhaar en alleen die van de staart van de marter. Dit is om zo weinig mogelijk, om niet te zeggen geen, penseelstreken te zien. Op deze manier krijg je het effect van wat men op het einde van de 17e eeuw 'beau fini' noemde. De belangrijkste basis van zijn techniek is de monochrome onderschildering, d.w.z. met zeer weinig kleur. De bedoeling is om tot een voorstelling te komen die volledig is uitgewerkt in licht en donker, zonder veel aandacht te schenken aan de kleur. Die komt in de volgende fase (na goede doordroging) zodat het licht en donker erdoorheen schijnen en gefilterd worden. Er ontstaat zo een soort 'kerkrameneffect'. Van heel groot belang hierbij, zowel voor de onderschildering als voor de volgende lagen, is de samenstelling van het schilders medium. Dit medium bestaat uit strikt nauwkeurig afgemeten hoeveelheden van drogende oliën en meestal, zelf vervaardigde harsoplossingen. Jef Diels heeft in de loop der jaren een twintigtal solotentoonstellingen gehad, zowel in binnen- als in buitenland en werd diverse malen genomineerd.
Website: www.jefdiels.be